top of page

Persbericht - 4 maart 2024

Ruim 900.000 Nederlanders krijgen te maken met fietsdiefstal;

'S.A.F.E., het CCV en verzekeraars starten preventiecampagne ‘STAAT-E-LEKKER'

 

 

 

 

 

Beeld: 'STAAT-E-LEKKER'-campagne © Roos Stallinga 

 

Apeldoorn, 4 maart 2024 – STAAT-E-LEKKER? Onder dat motto start vandaag een landelijke campagne tegen e-bike diefstal. De campagne roept Nederlanders op om hun elektrische fiets beter te beveiligen. Het aantal slachtoffers van fietsdiefstal neemt al jaren fors toe, met name door de groeiende populariteit van e-bikes. De ‘STAAT-E-LEKKER’-campagne is een gezamenlijk initiatief van S.A.F.E., het CCV en verzekeraars Achmea, ANWB Unigarant, ENRA, Kingpolis, ASR en Univé.

Forste stijging fietsdiefstallen

Afgelopen jaar kreeg 6,5 procent van de Nederlanders te maken met fietsdiefstal, ruim 210.000 meer mensen dan in 2021. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor 2023 die vrijdag is gepubliceerd. De Nationale politie registreerde bijna 87.000 aangiftes, circa 42% meer sinds twee jaar. Dit komt met name door de groeiende populariteit van e-bikes, onder meer als duurzaam alternatief voor de auto. In 2023 was 57 procent van alle nieuw verkochte fietsen elektrisch, goed voor 80 procent van de omzet van alle fietsverkopen in ons land.

“We zien een duidelijke verschuiving van het aantal winkeldiefstallen, auto en woninginbraken naar fietsdiefstal”, vertelt Rogier Eenkhoorn van S.A.F.E. In 2023 was fietsdiefstal de meest voorkomende vorm van traditionele criminaliteit. “Voor criminelen is de keuze makkelijk gemaakt; bij fietsdiefstal is er minder pakkans, een lagere straf en hogere opbrengst. Bovendien zijn e-bikebezitters vaak onbewust onverschillig. Hoewel een gemiddelde e-bike 2.600 euro waard is, wordt nog wel eens gedacht ‘het is maar een fiets’. Dit terwijl een elektrische fiets die met een enkel slot vaststaat gemakkelijk wordt gestolen, mede door de opkomst van de powerkey en slijptol op de accu.” Met deze tools hebben dieven het ringslot op de trouwe tweewieler tegenwoordig binnen een paar seconden los. Dat gebeurt zo snel dat het zelfs niet opvalt als diefstal.

Even snel boodschappen doen, fiets weg

De meerjarencampagne ‘STAAT-E-LEKKER’ laat zien wat mensen zelf kunnen doen om e-bikediefstal te voorkomen. De campagne geeft daarvoor verschillende tips zoals ‘extra slot erop’ en ‘ergens aan vast’. Ook voor een snelle boodschap in de supermarkt. Niet voor niets is het winkelgebied (waar 29 procent van de fietsen gestolen wordt) populair bij fietsdieven. Juist doordat mensen hun e-bike hier vaak maar heel even achterlaten en hem dan minder goed vastzetten. Maar ook mensen die hun e-bike die langer parkeren, zoals bij een stationsgebied (21 procent) of rond het huis (29 procent), lopen kans op diefstal.

“Zorg dus dat je zeker weet dat je e-bike lekker staat”, tipt Rogier. “Dieven willen snel hun slag slaan. Als ze meer sloten zien die ze moeten open maken, lopen ze door. Gebruik daarom een vast ringslot én minimaal een tweede slot dat door je voorwiel gaat en aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal of fietsenrek. Ook thuis in de schuur. Een tweede slot is snel bevestigd en levert langdurig fietsplezier.” Onderneem daarnaast meer actie, zoals registratie of het installeren van een alarm- of track&tracesysteem. Meer tips over goede beveiliging tegen e-bikediefstal is verzameld op de website www.staat-e-lekker.nl.

STAAT-E-LEKKER.nl

De campagne start vandaag, aan het begin van het nieuwe fietsseizoen. Met posters bij NS-fietsenstallingen, posts op social media, de website STAAT-E-LEKKER.nl en via de communicatiekanalen van de initiatiefnemers: Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.), het CCV en verzekeraars Achmea, ANWB Unigarant, ENRA, Kingpolis, ASR en Univé. Daarnaast wordt de campagne breed gedragen en verspreid door de ‘STAAT-E-LEKKER’-partners, waaronder de Fietsersbond, NS, slotenmakers, fietshandelaren, gemeenten en de politie.

STAAT-E-LEKKER is onderdeel van een bredere aanpak van verzekeraars, de fietsbranche, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen om gezamenlijk op te treden in de bestrijding van fietsendiefstal.

EINDE BERICHT

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Rogier Eenkhoorn
Woordvoerder S.A.F.E.
T: +31 6 43224969
E: rogier@impact23.nl
W: www.safenederland.nl

Zoé Déjean
Pr- en communicatiebureau De Wolven
T: +31 6 23767097
E: publicaties@staat-e-lekker.nl
W: www.dewolven.com

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

Persbericht - 7 februari 2022

E-bikes toenemende prooi voor fietsendieven

'Politie kan dit probleem niet alléén oplossen; hulp nodig vanuit industrie.'

 

Amsterdam, 7 februari 2022 – Het aantal aangiften van diefstallen van E-bikes is opnieuw fors gestegen. In 2021 werd een toename van 25 procent genoteerd ten opzicht van 2020. De afgelopen twee jaar is de E-bikediefstal met maar liefst 74 procent gestegen. In absolute cijfers zijn dat inmiddels 22.593 aangiften per jaar. Dit blijkt uit een analyse van de aangiftecijfers van de Nationale Politie door de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.).

 

Aantrekkelijk voor dievengilde

De E-bike is steeds prominenter aanwezig in het straatbeeld. Zowel jong als oud kiest voor het gemak van de lichte pedalen – en grote snelheid – van de moderne fiets. Zeker nu de brandstof aan de pomp voor auto’s, motoren, scooters en snorfietsen almaar duurder wordt, is de E-bike een steeds populairder alternatief. De keuze voor duurzaamheid draagt ook bij aan hogere verkoopcijfers. In 2020 bedroeg de E-bikeverkoop al 50 procent van de totale markt. Helaas neemt hierdoor ook de criminaliteit toe.

 

 

 

 

Foto: aangiftes gestolen e-bikes en fietsen in 2021

 

Woningen, garages, kantoren

Uit de aangiftecijfers blijkt dat veruit de meeste aangiften betrekking hebben op de ‘eenvoudige’ diefstal van E-bikes op straat. Er werd echter ook 1908 keer aangifte gedaan van geclassificeerde diefstal. Denk hierbij aan diefstal uit woningen, (garage-)boxen, schuren, kantoorpanden en andere gebouwen, al dan niet door middel van braak en/of geweld. Dit maakt duidelijk dat criminelen actief observeren waar dit soort fietsen wordt gestald. Het is daarom belangrijk om de E-bike ook op deze plekken met twee sloten op slot te zetten en vast te maken aan grond of muur.

 

Utrecht snelste stijger

Als we de aangiften van gestolen E-bikes in de tien grootste steden van Nederland bekijken zien we een opvallend sterke stijging in Utrecht. Hier nam het aantal aangiften met ruim 66% toe. Ter vergelijk: in Amsterdam steeg het aangiftecijfer met 12%, in Rotterdam met 39% en in Den Haag met 10%. Nijmegen is de enige stad uit de top tien waar het aantal aangiften daalde, namelijk met 14% (zie bijlage).

 

‘Gewone’ fietsdiefstal

Het aantal aangiften van niet-elektrisch aangedreven fietsen is voor het zoveelste jaar op rij stevig gedaald. In 2020 meldden zich 47.944 slachtoffers bij de politie; afgelopen jaar waren dat nog maar 26.365 slachtoffers. Deze daling van 45 procent is helaas is geen reden tot juichen. Het lijkt aannemelijker dat steeds minder mensen aangifte van gewone fietsdiefstal doen. Uit het onderzoek Fietsdiefstal in Nederland, dat Bureau Beke in het najaar van 2020 publiceerde, blijkt dat toen nog slechts 14 procent van de slachtoffers aangifte deed. Dit percentage lag afgelopen jaar naar schatting nog lager. Het werkelijke aantal fietsdiefstallen is zeker acht tot negen keer hoger.

 

Schadelast

Aangiften van E-bikediefstal worden vaker gedaan, omdat E-bikes meestal zijn verzekerd en de verzekeraar in dat geval een aangifte eist. De omvang van de financiële schadelast voor fiets- en E-bikediefstal wordt binnenkort bekend als het CBS in maart de Veiligheidsmonitor publiceert. In die monitor worden elke twee jaar de daadwerkelijke diefstallen berekend aan de hand van representatieve slachtofferenquêtes. In 2020 werd de jaarlijkse schade van fietsdiefstal nog op 600 miljoen euro berekend. Het behoort daarmee tot de meest voorkomende vormen van vermogenscriminaliteit.

 

Preventie en Track&Trace loont

Geraadpleegde experts hebben zich uitgesproken over de georganiseerde groepen criminelen die steeds actiever worden. Ze gaan professioneel te werk en stelen vaker E-bikes om deze naar het buitenland te transporteren. Het Oostblok wordt geregeld als bestemming genoemd. Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, pleit S.A.F.E. voor betere preventie.

 

“E-bikers kunnen zelf al veel doen”, zegt Guus Wesselink. “Bijvoorbeeld twee sloten gebruiken die ART-goedgekeurd zijn en je fiets daarmee ergens aan vast te zetten. Stal de fiets het liefst achter slot en grendel, ook thuis. Zeker als je in een binnenstad woont.” Uit cijfers blijkt bovendien dat 80 procent van de fietsen die zijn uitgerust met een track & trace-systeem wordt teruggevonden.

 

Tot slot doet S.A.F.E. een dringende oproep aan verzekeraars, fietsbranche, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen om gezamenlijk op te treden in de bestrijding van fietsendiefstal.

 

“De politie kampt met een tekort aan capaciteit en fietsdiefstal heeft nu eenmaal geen prioriteit. Het feit dat het aantal aangiften wederom sterk daalt toont vooral de onverschilligheid bij de slachtoffers. We zijn momenteel bezig met een vervolgonderzoek naar de afhandeling van aangiften door politie en OM, maar het is duidelijk dat we dit probleem alleen oplossen als betrokken partijen elkaar helpen. Gebeurt dit niet, dan lopen de diefstalcijfers van E-bikes alleen maar verder op en wordt Nederland een walhalla voor fietsdieven, zoals RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck al eerder heeft voorspeld.” (zie persbericht RAI Vereniging januari 2020).

 

EINDE BERICHT

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

De Wolven, pr en communicatie
Leonne van de Ven
T: 06 – 26 95 91 44
E: leonne@dewolven.com  

 

Over S.A.F.E.

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) is een onafhankelijke stichting die zich inzet om het aantal fietsdiefstallen terug te dringen, de aangiftebereidheid te verhogen en de economische en sociale schade terug te dringen. Volgens S.A.F.E. hebben de overheid, de industrie, verzekeraars, maatschappelijke organisaties en de kennisinstellingen een gezamenlijke verantwoordelijkheid om fietsdiefstal te voorkomen en te bestrijden. De Stichting ziet het als haar taak om deze partijen met elkaar te verbinden, samenwerking te faciliteren en te stimuleren, vroegtijdig trends te signaleren, en thema’s te agenderen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Persbericht - 20 augustus 2020

Jaarlijkse schade fietsdiefstal loopt op tot 600 miljoen euro 

Onderzoek Bureau Beke toont aan dat integrale samenwerking noodzakelijk is in bestrijding

 

Eefde, 20 augustus 2020 – Een falende preventieve en repressieve aanpak van fietsdiefstal leidt tot een neergang in de handhaving en een inmiddels torenhoge financiële schade voor de samenleving. De Jaarlijkse financiële schade van fietsdiefstal in Nederland is opgelopen tot 600 miljoen euro. De oorzaak hiervoor ligt enerzijds in een toenemende populariteit van dure modellen als e-bikes, sport- en bakfietsen. Anderzijds groeit met de stijgende waarde van verkochte tweewielers ook de aantrekkingskracht voor een georganiseerd dievengilde dat ‘bedrijfsmatige’ en ‘gewelddadige’ methodes niet schuwt.

 

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Bureau Beke, dat is uitgevoerd in opdracht van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.). Bureau Beke onderzocht de omvang, kenmerken, ontwikkelingen en verschijningsvormen van fietsdiefstal, en de kansen voor de aanpak. Vandaag overhandigden S.A.F.E. en Bureau Beke tijdens een webinar het onderzoeksrapport ‘Fietsdiefstal in Nederland. Van fenomeen naar aanpak’ aan Henk Brink, voorzitter van Tour de Force en gedeputeerde in de Provinciale Staten van Drenthe. Het doel van het onderzoek is het leveren van bouwstenen voor een breed gedragen en integrale bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal in Nederland.

 

Meest voorkomende vorm van vermogenscriminaliteit

Overheidsinstanties, marktpartijen, maatschappelijke organisaties en kennisinstituten, waarvan het merendeel al samenwerkt binnen S.A.F.E., stimuleren het fietsgebruik vanwege de positieve bijdrage aan het klimaat en milieu, de filebestrijding, bereikbaarheid en gezondheid van mensen. Maar tegelijkertijd is fietsdiefstal de meest voorkomende vorm van vermogenscriminaliteit in Nederland en ontbreek het in de bestrijding aan een centrale regie vanuit de politiek.

 

Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E.: “Het rapport van Bureau Beke toont aan dat consumenten hun fiets nog dikwijls niet goed op slot zetten, dat slachtoffers enkel nog aangifte doen van fietsdiefstal omdat de verzekering daarom vraagt, dat verhuurorganisaties als Swapfiets kampen met duizenden ‘vermiste’ fietsen, dat het verdienmodel van verzekeraars onder druk staat en dat Oost-Europese bendes grote aantallen dure fietsen stelen om deze in busjes vol de grens over te brengen. Hier bovenop komt nog eens dat de Nationale Politie ten tijde van het onderzoek bekend maakte geen prioriteit meer te geven aan fietsdiefstal. De huidige aanpak schiet tekort, zowel preventief als repressief. Om het tij te keren is het noodzakelijk dat alle partijen in de keten, met hetzelfde doel voor ogen, samenwerken aan de door Bureau Beke voorgestelde aanpak.”

 

Modus operandi en impact

Uit het onderzoek komen verontrustende diefstalfenomenen naar voren. Zo geven geraadpleegde experts aan dat georganiseerde groepen steeds actiever worden. Zij gaan professioneel te werk en stelen meerdere dure fietsen – waaronder veel e-bikes – tegelijk om deze naar het buitenland te transporteren. Het Oostblok wordt vaak als plek van bestemming genoemd. Diefstalhotspots zijn de grotere (studenten)steden en grensgebieden.

 

Waar de gelegenheidsdader vaak op klassieke wijze het slot forceert, gebruiken de professionelere daders lopers die op alle sloten passen. Daarnaast is er een stijgende tendens in het op straat inladen van fietsen in busjes én in inbraken in rijwielzaken en opslagruimtes. Ook gebruiken dieven in sommige gevallen geweld tegen het slachtoffer om de fiets te stelen. Nu fietsen steeds duurder worden, zou dit volgens de onderzoekers een eerste indicatie kunnen zijn voor bike jacking.

 

Naast de schade voor de samenleving als geheel, is het gevolg van diefstal dat slachtoffers emotionele en financiële impact kunnen ondervinden. In emotionele zin raken zij een dagelijks product kwijt waaraan ze gehecht zijn. Ook geven fietseigenaren aan vaker hun dure fiets te laten staan omdat ze bang zijn dat deze gestolen wordt. De financiële impact gaat vooral op voor slachtoffers die hun fiets niet verzekerd hebben. Zij moeten een nieuwe fiets met eigen middelen betalen en een groot deel ziet in de toekomst af van het kopen van een dure fiets vanwege het diefstalrisico. Fietshandelaren ervaren zowel emotionele als financiële schade van diefstal en er wordt verwacht dat verzekeraars en verhuurorganisaties hun verzekeringspremies zullen verhogen als de fietsdiefstal niet wordt ingeperkt.

Nieuwe aanpak

Om die inperking te realiseren stelt Bureau Beke een pakket maatregelen voor dat door alle betrokken partijen wordt omarmd, waarbij ook de overheid haar verantwoordelijkheid neemt. Henk Ferwerda, directeur van Bureau Beke: “Op zich is er de afgelopen jaren veel bereikt met het verbeteren van sloten, het plaatsen van fietsenstallingen, de registratie van gestolen fietsen via aangifte bij de politie, doorgifte naar het fietsregister bij RDW en het gebruik van Stopheling. Ook de opsporing van daders en gestolen fietsen via de inzet van lokfietsen is goed geregeld. Toch is de tijd nu rijp voor nieuwe stappen. Technische hulpmiddelen en ontwikkelingen, zoals track and trace en gesloten registratiesystemen, kunnen daarbij een versnelling geven aan de aanpak. Ook kunnen andere markt- en overheidspartijen dan de politie een nog grotere rol spelen bij diefstalpreventie en het traceren en terugbrengen van gestolen fietsen. Om de aanpak van fietsdiefstal verder te brengen zijn de volgende ingrediënten van belang: technische hulpmiddelen, publiek-private samenwerking én het integraal nastreven van dezelfde doelen door alle ketenpartners.”

 

Het onderzoeksrapport ‘Fietsdiefstal in Nederland. Van fenomeen naar aanpak’ is te downloaden op de website van Centrum Fietsdiefstal.

 

EINDE BERICHT

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

De Wolven, pr en communicatie
Marre de Visser
T: 020 - 6203354 
E: marre@dewolven.com

 

Over S.A.F.E.

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) is een onafhankelijke stichting die zich inzet om het aantal fietsdiefstallen terug te dringen, de aangiftebereidheid te verhogen en de economische en sociale schade terug te dringen. Volgens S.A.F.E. hebben de overheid, de industrie, verzekeraars, maatschappelijke organisaties en de kennisinstellingen een gezamenlijke verantwoordelijkheid om fietsdiefstal te voorkomen en te bestrijden. De Stichting ziet het als haar taak om deze partijen met elkaar te verbinden, samenwerking te faciliteren en te stimuleren, vroegtijdig trends te signaleren, en thema’s te agenderen.

 

 

Schermafbeelding 2022-02-08 om 16.13.02.png
Story1 Staat-E-Lekker_socials_posts_01.jpg
Story2 Staat-E-Lekker_socials_posts_03.jpg
Story3 Staat-E-Lekker_socials_posts_05.jpg
bottom of page